20 Ekim 2023 Cuma

Rick Riordan, Fox'un Başarısız Filmlerine Nasıl Karşı Çıktı, Irkçı Trollerle Savaştı Ve Sonunda Disney+ Dizisi İçin Hollywood'a Nasıl Döndü?

 


Hollywood'daki bir sonraki büyük şey Teksaslı bir ortaokul öğretmeni tarafından yaratıldı. Hayranlarına göre o, Rick Amca.


Rick Amca'nın son kitap turunda uğradığı Los Angeles tiyatrosunun kalabalığında, iki genç kız kardeş bu gece buraya gelebilmek için yaklaşık iki saat araba sürdüklerini söylüyorlar - park yeri hesaba katılırsa daha uzun - ama buna değdi.


Rick Amca'yı ünlü yapan karakter Percy Jackson gibi, ablası da DEHB hastasıyken, küçük kız kardeşi okumayı hiç sevmiyordu. Percy de ilk görevinde Los Angeles'a indi. Yani Rick Amca'nın kitaplarında ortaya konan mantıkla bu kızlar kahraman olmak için doğmuşlardı.





15 yaşındaki çocuk, "İşte olacağını düşündüğüm şey bu" diye fısıldıyor. “Beni seyircilerin arasından çekip 'Seni şovumda istiyorum' diyecek.” Kız kardeşi odayı tarıyor ve orada bulunan tüm yetişkin hayranların durumunu değerlendiriyor; onlar da Rick Amca'nın işiyle büyüdüler ve onu görmenin heyecanı, aralarında sıkışıp kaldıkları ergenlerinkiyle yarışıyor.


Rick sadece 59 yaşında olmasına rağmen 17 yaşındaki neden "O hala hayatta ve insanlar onu görmek için bilet başına hala 60 dolar ödeyecek."



Rick Riordan, 2005 yılında “Percy Jackson ve Olimposlular: Şimşek Hırsızı”nı yayımladı. Kitap, hayatı boyunca başına bela olan canavarların ve şeytan gözlü öğretmenlerin onun uydurmaları olmadığını keşfeden 12 yaşındaki Percy'yi tanıtıyor. Onun bir yarı tanrı olduğu, bir insan kadının ve su tanrısı Poseidon'un çocuğu olduğu ve büyüdüğü Yunan mitlerinin gerçek olduğu ortaya çıktı. Riordan, oğlu Haley'i güçlendirmek için Percy'nin DEHB'sini ve disleksisini güçlü yönler olarak konumlandırdı: Bunlar onun savaş içgüdülerinden ve doğuştan gelen antik Yunanca okuma yeteneğinden kaynaklanıyordu. Seri beş kitaptan oluşur ve 18 yıl sonra Percy, tam teşekküllü bir kahraman olarak ve aynı adlı TV dizisi 20 Aralık'ta Disney+'ta gösterime girdiğinde hikayesi tam bir beyazperde uyarlamasına kavuşacaktır.






O zamandan bu yana, "Percy Jackson"ın tam bir edebi ekosisteme dönüşmesiyle Riordan günlük işini bırakmayı başardı. Diğer karakterlerin anlattığı, her biri beş kitaptan oluşan "Olympos'un Kahramanları" ve "Apollon'un Davaları" adlı iki devam serisi, ayrıca eşlik eden kitaplar, çizgi romanlar ve Eylül ayı itibarıyla Percy'nin merkezde olduğu yeni kitaplar var. Bu, Riordan'ın Mısır ve İskandinav mitolojilerine dayanan ayrı serisine veya diğer yazarları ve folkloru öne çıkaran yayın baskısı olan Rick Riordan Presents'a girmeden önceydi.



Disney+ serisinin ortak yaratıcısı Jon Steinberg'in ifadesiyle, "Percy Jackson"ın "Harry Potter'd" haline gelmesinin neredeyse yirmi yıl sürdüğünü hayal etmek zor. Ta ki 20th Century Fox'un bunu yapmaya çalıştığı zamanı hatırlayana kadar. Senarist Craig Titley'e göre Hollywood stüdyoları, 2001'de “Harry Potter ve Felsefe Taşı”nın muazzam gişe başarısının ardından “üç çocuğun canavarları kovaladığı her kitabı satın almaya” başladı. Titley sonunda ilk “Harry Potter” filminin yönetmeni Chris Columbus'un daveti üzerine Fox'un “Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief”ını yazmaya başladı.




O dönemde prodüksiyona yakın bir kaynak, "Sorun Tom Rothman'dı" diyor. O zamanlar 20th Century Fox'un eş başkanı olan Sony Pictures'ın şefi, "filmleri ucuza yapmakla ünlüydü. Yani eğer hedeflediğiniz şey 'Harry Potter'sa, otomatik olarak projeye engel oluyorsunuz."



"Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief" 2010'da yerleşik bir izleyici kitlesiyle sinemalara gitti; kaynak, Rothman'ın bunu hafife aldığını söylüyor. “Pazarlamanın bilinen bir kitap serisini satabileceğini düşünüyordu, öyleyse neden yüksek dolar harcayasınız ki? Ama özel efektler kötü. Kitapların sahip olduğu üstünlük yok. Titley'e göre bütçe kısıtlamaları, ilk kitabın en heyecan verici anlarından bazılarının büyük ölçüde yeniden yazılmasına yol açtı ve bu süreçte hayranları üzdü.


Rothman yorum yapmaktan kaçındı, ancak o dönemde Fox'ta üst düzey bir kaynak, Fox'un Harry Potter'ın kopyalanmasını hiç tartışmadığını ve 95 milyon dolar ödendiğinde "Percy Jackson"a Harry Potter benzeri bir bütçe vermenin akıllıca olmayacağını iddia ediyor. Stüdyonun yaptığı harcama işi yapmak için yeterliydi.


Film gişede 227 milyon dolar hasılat elde etti; iyi bir rakam ama Harry Potter ve Felsefe Taşı'nın 125 milyon dolarlık bütçesiyle ulaştığı 976 milyon dolara yakın bile değil. Fox sonunda devam filmi için yeşil ışık yaktı ve "Percy Jackson & the Olympians: Sea of Monsters" 2013'te 202 milyon dolar hasılat elde etti. İçeriden bazı kişiler bunun büyük bir franchise potansiyelini ortadan kaldırdığını hissetti. Ancak Fox kaynağı, Rothman'ın 2012 yılında şirketten ayrıldığını ve önceliklerin değişmeye başladığını belirtiyor. Her iki durumda da stüdyo son üç kitabı uyarlama zahmetine girmedi.


Ama Rick Amca'ya sorarsanız sorun paradan çok daha büyüktü.


Bir hayran 2020'de Twitter'da "Rick Amca'nın PJO filmlerinden bizden daha fazla nefret etmesi canlandırıcı" diye yazmıştı. Rick Amca şöyle cevap verdi: "Sizin için bu birkaç saatlik bir eğlence. Bana göre, onlara bunu yapmamaları için yalvardığımda, hayatımın işi kıyma makinesinden geçmektir."


Riordan'ın 2009'da Fox'a yazdığı e-postalarda da görüldüğü gibi, bunu yaptığını iddia etti. Bunları 2018'de kendi blogunda yayınladı; eklediğini söylediği 12 sayfalık senaryo notları hariç, yaklaşık 3.000 kelime. E-postalarda Riordan stüdyoya kitabın ruhunu nasıl koruyabileceği konusunda kendisini dinlemesi için yalvarıyor.


Riordan, "Film deneyiminden sonra Hollywood'u uzun süre bir kenara bıraktım" diyor. “Gerçekten film endüstrisiyle hiçbir ilgimin olmasını istemedim. Yıllarca 'Katılmak istemiyorum' dedim. Diğer uyarlamaları düşünmek istemiyorum. Ama benimle ya da bensiz bir şeyler olacağı netleşmeye başlayınca eşim Becky ile uzun uzun konuştum. Biz de 'Eğer bir şey olacaksa muhtemelen bir şans daha vermek en iyisi' dedik."


Bu "bir şey", 2019 yılında 20th Century Fox'un Walt Disney Co. tarafından satın alınması ve "Percy Jackson" kitaplarının ekran haklarının Mouse House'a verilmesiydi. Riordan için anlaşma hem endişe kaynağı hem de "bir umut ışığı"ydı.




Bu, "birçok farklı yönetici ve Disney holdinginin birçok farklı şubesi ile birçok toplantı" gerektirdi, ancak sonunda Riordanlar yeni bir uyarlamanın yönetici yapımcıları olarak gemiye katıldılar. Ancak bu sefer Riordan projenin küçük ekranda yayınlanması konusunda ısrar etti. Riordan, "Benim düşüncem her zaman televizyonun 'Percy' için daha iyi bir format olduğu yönündeydi çünkü bize hikayenin daha fazlasını anlatmamız için daha geniş bir tuval sağlıyor" diyor. "Ve kaynak materyale daha sadık olmak ki kitap hayranlarının gerçekten görmek isteyeceği şey de bu."


İşin içine Rick Amca girdiğinden beri işler değişti.


“Percy Jackson and the Olympians”ın Vancouver setinde zanaat hizmetlerinden bir fincan kahve yudumlarken - aylardan Ocak ve 1. Sezonda prodüksiyonun tamamlanmasına bir hafta kalmıştı - Riordan, sezonda yapılan "temel hatalardan" birinin bu olduğunu söylüyor. Filmlerde karakterlerin yaşlandırılmış olmasıydı... Logan Lerman, Percy Jackson rolüne adım attığında 17 yaşındaydı. Percy'nin arkadaşları Annabeth Chase ve Grover Underwood'u ise 23 yaşındaki Alexandra Daddario ve 25 yaşındaki Brandon T. Jackson canlandırıyordu.


“Şimdi, üretim sürecinden geçtikten sonra bunu neden yaptıklarını tamamen anlıyorum. Yaşlı oyuncularla çalışmak çok daha kolay” diye kabul ediyor Riordan. Yine de, "Gençliğiniz büyüdükçe bu tamamen farklı bir dinamiktir. Harikalığın çoğunu kaybedersin. Orta sınıf öğrencisi olmanın büyüsü aynı şekilde karşımıza çıkmıyor. Yorgun bir ergenlik havası var.”



Serinin üçlüsü haline gelen çocukları bulmaktan bahsederken Riordan'ın gözleri parlıyor: "Onlar mükemmel ve daha da mükemmel hale geldiler."

“The Adam Project”te Ryan Reynolds'la birlikte rol alan Walker Scobell henüz 14 yaşında. Riordan, “Sarhoş bir tavrı var ama aynı zamanda çok da samimi” diyor. “Saçının kitapta anlatılandan farklı bir renkte olmasını umursuyor muydum? Hiç de bile. Kendini Percy gibi hissetti.”


Ve 17 yaşındaki Aryan Simhadri, karakteri teknik olarak 24 yaşında yarı insan yarı keçi olan Grover'ı canlandırıyor. Ancak satirler zarif bir şekilde yaşlanıyor ve kitaplar onun 16 yaşında göründüğünü söylüyor. “Tam olarak onu kitapta anlattığım gibi mi görünüyor? Hayır. Bunun bir önemi yok,” diyor Riordan.


Ve bir de bilgelik tanrıçası Athena'nın kızı Annabeth'i oynayan 14 yaşındaki Leah Sava Jeffries var. Riordan övgülerini en iyi şekilde dile getiriyor: “Leah onunla tanıştığım andan itibaren beni etkiledi. Onu lider yapan bir çeliğe sahip ama biraz da kırılganlığı da var.” Şöyle ekliyor: “Şimdi yine Annabeth'in kitaplardaki görünüşüne benziyor mu? Hayır. Bu benim için önemli miydi? Hayır. Aksine, temsil açısından kadroyu genişletmek çok büyük bir fayda sağladı.”



Eğer Riordan oyuncu kadrosunun neye benzediği konusunda savunmacı görünüyorsa, bunun nedeni öyle olmaya zorlanmış olmasıdır. Boğa başlı devlerden ve üç başlı köpeklerden oluşan mitolojik bir evrende bile fandom başlı başına bir canavardır. 2010 yılında hayranlar, Daddario'nun "Şimşek Hırsızı"nda anlatılan sarışın Annabeth'in aksine esmer olduğu gerçeğini eleştirdiler. Dolayısıyla, kendini saf ilan edenlerin Scobell'in sarışın, Simhadri'nin Hintli Amerikalı ve Jeffries'in de Siyah olduğunu öğrendiğinde kıyametin kopması hiç de şaşırtıcı değildi.




2022 baharında Simhadri'nin yanı sıra Jeffries'in de oyuncu kadrosuna alınacağı açıklandığında internetin en kasvetli köşelerinden çirkin duygular fışkırdı. Bir haftadan kısa bir süre sonra Riordan, 2005'ten bu yana hayranlarıyla iletişim kurduğu bloga dönerek şunları söyledi: "Eğer sizin bu oyuncu seçimiyle ilgili bir sorununuz varsa, bunu benimle halledin.

Gönderide, rolü oynaması için Siyah bir oyuncu seçmesi konusunda "zorlandığı, beyni yıkandığı, rüşvet verildiği, tehdit edildiği" yönündeki varsayımları kınıyor ve Jeffries ve oyuncu arkadaşlarının "seçimleri replikleri genişletmek, geliştirmek ve heyecanlandırmak için kullandıklarını" savunuyor. Irkçılığın, kendisi dahil herkesin unutması gereken bir kötülük olduğunu açıklamadan önce, tepkileri birkaç kez ırkçı olarak etiketlemekten çekinmiyor.


Riordan, Jeffries için "Bu, onun o olduğunu anladığımız anda bir sorun olacağının çok iyi farkında olduğumuz bir şey" diyor. Ortaokul öğretmeni olmanın hala kimliğinin özü olduğunu ve "Percy Jackson ve the Olympians" kadrosunun da sadece başka bir sınıf öğrenciden oluştuğunu söylüyor. Televizyon işi yapmaktan daha önemli olan Riordan'ın önceliği "onları korumak, eğitimlerini teşvik etmek ve onlara bir akıl hocası ve hatta umarım bir arkadaş olmak için elimden gelen her şeyi yapmaktır." Riordan'ın işaret ettiği gibi Jeffries'in yaşının ötesinde bilge olması yardımcı oluyor. Jeffries fiyaskoyla ilgili olarak "Bana en hızlı şekilde ulaştı - kelimenin tam anlamıyla 90 saniye gibi" dedi. “Fakat ne kadar insan kötü şeyler söylenirse söylensin bunun asla doğru olmayacağını biliyorum.” Şöyle ekliyor: "Bu kulağa çok tuhaf geliyor ama onları suçlamıyorum; bu insanlar nasıl uyum sağlayacaklarını bilmiyor olabilir. Ben? İçine kimi koyarlarsa koysunlar, her iki şekilde de onu severim. Çünkü bu sadece bir gösteri; birini yakmış değilim.”


Jeffries, Siyah Annabeth olmanın ne demek olduğunu keşfetme fırsatının tadını çıkardı. Sette oyunculuk koçu olarak çalışan Andrew McIlroy, Yunan karakterlerin yüzlerce görüntüsünü bastırarak oyuncuları, yankı uyandırdıkları resimlere tutunmaya davet etti. McIlroy, "Leah, 'Bu insanların hiçbiri bana benzemiyor' dedi" diye anımsıyor. Böylece bir sonraki seanslarında ona, uzun siyah saçlı, göz yuvalarında alevler olan, karmaşık bir altın taç takan koyu tenli bir kadının görüntüsünü getirdi. “Gitti, 'Evet. Bu Athena. Bu benim annem.'"


Oradan çocuklar sette eğlenme özgürlüğüne kavuştu.



"Vancouver'da yapılacak çok şey var. Yürüyüşe çıkıyoruz ve bu da okul sayılıyor!” diyor Scobell  "Bazen sınıfa dönüp matematik öğrenmek yerine, kameramanlar bana lensleri öğretiyor ve Steadicam donanımını denememe izin veriyor ve bu da okul sayılır."

Jeffries'e göre dizinin öne çıkan özelliği yaratıcısıydı. “Bay Rick'le çalışmayı seviyorum. Kapıdan içeri girdiğinde akraba olmasak da sanki 'Merhaba büyükbaba!' deme gissi veriyor, Simhadri ise güçlü bir şekilde başını sallarken. McIlroy ayrıca anılarında da öne çıkıyor: “Bu topları birbirimize ya çok sert bir şekilde -sana söz veriyorum birbirimize zarar vermeyiz- ya da çok yumuşak attırmamızı sağlıyor. Bize fısıldanması gereken bir cümle söyletiyordu ya da bir keresinde bana Mariah Carey gibi çok ama çok yüksek notalar söyletmişti. Bu şekilde, bunu nasıl söylediğimize çok fazla alışmayacağız.



Oyuncu arkadaşlarından üç yaş büyük olan Simhadri, kıdemini iyi taşıyor. Jeffries ile röportaj yaptığında, önce onu konuşması için cesaretlendiriyor ve şaka yapmaktan kendini alamasa bile kendi cevaplarında minnettarlıkla yol gösteriyor. Kıvırcık'ın neden diğer satirlerle buluştuğu sahneyi çekmeyi en çok sevdiğini açıklarken şunları söylüyor: “Herkesin üzerinde benim gibi protez vardı. Başkalarının da benim hissettiklerimi hissetmek zorunda olduğunu bilmek güzeldi. Kötü bir duygu olduğundan değil!”


Çocukların prodüksiyonu tamamladıktan sonra ilk kez bir araya gelmeleri dört ay sonra Los Angeles'ta bir fotoğraf çekimi için oldu ve burada kıkırdayan ritimlerine geri döndüler. Çocuklar hoparlörlerde birden fazla kez "Rocky" temasını çalıyorlar - Simhadri, filmleri Vancouver'da birlikte "keşfettiklerini" açıklıyor. Solo çalma sırası Jeffries'e geldiğinde SZA ve Rihanna'nın şarkılarını söylüyor. Scobell, annesi bakmadığı zamanlarda orta parmaklarını kameraya doğru çeviriyor, Simhadri kahkahalarla gülüyor, Jeffries ise gözlerini devirip sırıtıyor.


Büyük bütçeli bir Disney setinde büyümeye karar vermek isteyebileceğiniz sıradan bir çocukluk.








Rick Amca "Batıl inançlarım var" diye itiraf ediyor. Yaklaşık 18 aylık bir geliştirme sürecinin ardından Ocak 2022'de "Yeşil ışık alana kadar gösterinin gerçekleşeceğini hissetmeme gerçekten izin verdiğimi sanmıyorum".

Ancak Disney yöneticileri bundan daha iyimser olamazlardı. Disney 20th Television'ın başkanı Karey Burke, "Geliştirme sürecindeki Kuzey Yıldızı, kitapları ve Rick'in vizyonunu onurlandırmaktı" diyor. “İkincisi, gösteriyi Lucasfilm ve Marvel'daki kardeş stüdyolarımızın yarattığı dünyalarla birlikte canlı yayınlamak. Bu serinin bu kadar büyük ve yaratıcı olmasını sağlamak için hiçbir masraftan kaçınmamayı gerçekten istedik.”


Kaynaklar, "Percy Jackson and the Olympians"ın bütçesinin bölüm başına 12 ila 15 milyon dolar arasında olduğunu söylüyor; bu da bütçenin, 2019da Disney+'ta prömiyeri yapılan Pedro Pascal liderliğindeki "Star Wars" dizisi "The Mandalorian"la aynı seviyeye geleceğini söylüyor. (Disney bu rakamları doğrulamayı reddetti.)


Tüm yayın dizilerinde olduğu gibi abone büyümesi, "Percy Jackson"a devam eden yatırımı belirleyen önemli bir kriter olacak. Bu, Disney'in yayıncısında tamamen yeni bir seri başlatmak için ilk şansı çünkü Disney+'taki mevcut en popüler yayınlar, platformdaki önceki serilerden geliyor.

Disney Branded Television'ın başkanı Ayo Davis, "Ama dürüst olmak gerekirse, ilk işaret Rick'in çekirdek hayranlarının tepkisi olacak" diyor. "Bunun nasıl yankı uyandırdığını anlamamız gerekiyor."





Fandom, Hollywood'da kazançlı ve öngörülü bir güçtür ve bu, özellikle bu senaryoda doğru olabilir. “Percy Jackson”da “Star Wars”ta, Marvel Sinematik Evreninde ve “Harry Potter”da eksik olan bir şey var: Rick Amca. Başka bir deyişle yaratıcı ile tüketiciler arasında doğrudan ve sürekli bir çevrimiçi iletişim kanalı var; Rick, hayranlarından geri bildirim istemek için blogunu kullanıyor, hayranlar düşüncelerini sosyal medyada paylaşıyor, mesajlarını okuyor ve döngü tekrarlanıyor. İş açısından bakıldığında bu ilişki paha biçilmezdir.



Steinberg'le birlikte "Percy Jackson and the Olympians"ın program ve baş yapımcılığını üstlenen Dan Shotz, "İlk kez hayranlardan bahsettiğiniz bir geliştirme sürecine giriyorum" diyor. “Hayranların filmlerde göremediği ve kitaplarda deneyimlemek istediği şeyleri korumak istedik. Aynı zamanda bunu bundan ayırmamız ve 'Bu neden anlatmak istediğimiz bir hikaye?' demeniz gerekiyor.” Bu soruyu cevaplamak, yazarların hikayede hassas olabilecek birkaç değişiklik yapmasını gerektirdi.

Steinberg şöyle diyor: "Rick, şu ana kadar olduğu gibi bir ortak olmasaydı her şey daha zor olurdu," diyor ve şöyle devam ediyor: "Her şeyi bir şekilde yeniden bir araya getirmek için her şeyi kırıp atmak zorunda kalabileceğimiz fikrine alışmamız açısından. bu doğru hissettiriyor.”



Örneğin, nörolojik farklılığı mitolojikleştiren ve kanonik olarak eşcinsel karakterlere yer veren "Percy Jackson" evreninin doğuştan gelen kapsayıcılığını daha da ileri taşımak için Shotz ve Steinberg, engelliliği araştırmak istedi. Shotz, Glynn Turman'ın kitaplardaki sandalyesi at vücudunu gizlemeye yarayan karakteri hakkında "Hikayede Chiron tekerlekli sandalyede" diyor. “Bilgede centaurlar savaşçılardı. Yani bizim Chiron'umuzda atın bacağında bir destek var, bir savaş yaralanması var, dolayısıyla sakatlığı sadece bir kılıf değil. Bu serinin geleceğinde ele alacağımız bir şey. İlk sezonda buna değinmiyoruz bile. Şu anda bu sadece bir detay."


1697692531336.png

1697692546656.png



Her şey planlandığı gibi giderse yazarlar Chiron'un arka planını ne zaman ve nerede keşfedecekleri konusunda birçok seçeneğe sahip olacak.


Burke, Riordan'ın orijinal beşinin ötesinde "Percy Jackson" evreninde yayımladığı 11 kitap hakkında "Hepsini istiyoruz" diyor. “Daha önce sahip olduğu sinema deneyimine rağmen, işi hakkında geniş kapsamlı düşünüyor. Onun bu konuda katı bir yorumu yok. Yarattığı ve bu dünyada yaşayan diğer serilerin hepsi bizim evrenimizin adapte edebileceğimiz bir parçası.”



Disney'in diğer seviyelerindeki satış ve tema parkı potansiyeli gibi hususlar konusunda Burke gülümsüyor. "Walt Disney Co. genelinde 'Percy'ye inanılmaz bir destek olduğunu söyleyeceğim" diyor ve Disneyland'in Cadılar Bayramı için şimdiden "Percy Jackson" markalı şeker poşetleri dağıttığını belirtiyor. “Ama Percy Jackson World, Disney World'de! Hayalperestlerin şu anda bu konuda yer almasını istiyorum.”


Riordan ise elindeki göreve odaklanmaya çalışıyor. Memnun bir iç çekişle, "Bu beş sezon dışında başka bir şey olmasaydı çok mutlu olurdum" diyor. Sonuçta burada Rick Amca ile uğraşıyoruz.




Takma ismine gülüyor. “Yaşlandıkça, biraz tuhaf hissetmeye başlıyorum. Bana bu şekilde seslenmek istiyorsan tamam ama bunu kartvizitime koymayacağım. Sonra şöyle devam ediyor: “Ama bu bir onurdur. Birisi dün bana dünyadaki birçok çocuğa baba figürü olduğumu söyledi. Bu çok büyük bir sorumluluk. Ve onları hayal kırıklığına uğratmamaya çalışacağım."


SAG-AFTRA grevi başlamadan önce Walker Scobell, Leah Sava Jeffries ve Aryan Simhadri ile röportajlar yapıldı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder